Τρίπολη 6 Αυγούστου 2009 –Υπό την αιγίδα του
«Κέντρου Καλλιτεχνικής Πράξης»

Πρόγραμμα
Εισαγωγή
Λιανοτράγουδα που αναφέρονται στο φεγγάρι

1. Χαιρετισμός, που καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η γη είναι κουφή και γι’ αυτό τις ελπίδες μας τις εναποθέτουμε στον ουρανό
Ουρανέ όχι δεν θα πω το ναι

2. Παρένθεση, λόγω της ημέρας. Εις ανάμνησιν της Χιροσίμα,
Ν. Βρεττάκου
Λόγος σε συνέδριο για τη μόλυνση του περιβάλλοντος
Ο εφιάλτης της Περσεφόνης

3. Στην Ακρόπολη, «κατά πανσέληνον», σκέψεις για μια Ελλάδα-σκούνα, που το τσούρμο της θαλασσοπνίγεται, ή τα θαλασσώνει, χρόνια τώρα… Αποσπάσματα από το Έξι νύχτες στην Ακρόπολη του Γ. Σεφέρη
Φεγγάρι μάγια μου ‘κανες

4. Μετά απ’ αυτά, και μια ανάσα-βάλσαμο:
Ν. Εγγονόπουλου Ένα τραγούδι για το φεγγάρι
Μάτια μου η Ελλάδα

5. Ένα σχόλιο για δραστικότητα της λέξης «φεγγάρι».
Κικής Δημουλά: Θα βγει να σε μαλώσει
Συνήθως, όμως, κάτω απ’ αυτή τη λέξη βρίσκεται κουρνιασμένος
ο Έρωτας: Λουκιανού, διάλογος Αφροδίτης και Σελήνης
Έρωτα εσύ, από τη Μήδεια του Ευριπίδη

6. Ο λαϊκός ποιητής, άλλοτε λέει στο φεγγάρι «βασίλεψε», κι άλλοτε,
Φώτα το φεγγαράκι μου,
γιατί αυτό φορτώνεται, κάθε φορά, τις ανθρώπινες διαθέσεις. Μια εξήγηση δίνει η σχετική παράδοση, που δεν είναι και τόσο παράλογη, όσο φαίνεται αρχικά…
Καράβια στη στεριά

Διχασμένες εμφανίζονται και οι εκτιμήσεις των ποιητών. Αλλά αυτοί δικαιολογούνται: βγάζουν τ’ απωθημένα τους σ’ ένα χαρτί «ποιητική αδεία»…
Χάρτινο το φεγγαράκι

7. Στη σκοτεινή πλευρά τής σελήνης μπορεί να οφείλεται η σύνδεσή της -στην ελληνική τουλάχιστον παράδοση- με δυο σκοτεινά πρόσωπα:
τον Κάιν και την Εύα
Έτσι, -όταν ειδικά είναι ολοφέγγαρο- συμβαίνουν σημεία και τέρατα.
Αλ. Παπαδιαμάντη: Οι μάγισσες (απόσπασμα)

8. Η ρεαλιστική σκοπιά των πραγμάτων αποφαίνεται πως δεν φταίει το φεγγάρι που Κοιτάμε με τα δόντια (ποίημα του Μίλτου Σαχτούρη).
Αυτό, δηλαδή, ακριβώς που κάνει ο Συριανός σύζυγος.
(Απόσπασμα από το Διήγημα του Εμμ. Ροΐδη
Ψυχολογία Συριανού συζύγου).
Η ρομαντική σκοπιά, από την άλλη, εξακολουθεί να μπλέκει τη
σελήνη με τους αιώνιους όρκους αγάπης: Ένα σύντομο παράδειγμα
από το έργο τού Σαίξπηρ Ρωμαίος και Ιουλιέτα.
Το φεγγάρι είναι κόκκινο

9. Μήπως όλα αυτά τα παράδοξα οφείλονται στο γεγονός ότι οι ποιητές είναι νυχτερινοί, ή –μάλλον- σκοτεινοί τύποι;
Νίκος Καρούζος: Η νύχτα με συμφέρει
Η νύχτα
Μελισσάνθη: Ο ξένος
Σκόνη

10. Κατόπιν τούτων, πρέπει επειγόντως να διεκδικήσουμε ένα από τα αναφαίρετα δικαιώματά μας:
Νίκου Καρούζου, Έχουμε κάθε δικαίωμα να κοιμόμαστε.
Αλλά, αν τα όνειρα είναι μια νέα τυραννία;
Κι αν, μετά από τόσες αναφορές στο φεγγάρι, οι θεατές μας ονειρευτούν
φεγγάρια αυτό το βράδυ, πώς πρέπει να τα ερμηνεύσουν;
Χρηστικές πληροφορίες από ονειροκρίτες μιας παρωχημένης
εποχής. Τότε, που ο έρωτας δύσκολα προχωρούσε σε εξομολογήσεις
υπό το φως του ηλίου:
Απόσπασμα από το Όνειρο στο κύμα του Αλ. Παπαδιαμάντη.
Πανσέληνος

Επίλογος
Μακάρι, αυτή η πανσέληνος νύχτα,
να παραδώσει
και στου ήλιου-ρεαλιστή τα χέρια
την πεποίθηση πως είναι δυνατό το θαύμα.
Και πως υπάρχει εκείνη η αγάπη
που κάνει δυνατά τα αδύνατα!
Κόκκινα χείλη φίλησα

Συντελεστές
Από το μουσικό σύνολο «Εν χορδαίς»
του «Ορφέα Τρίπολης»
Διεύθυνση: Σωτήρος Κωστούρος
Μπουζούκι: Δημήτρης Δούρος
Αρμόνιο: Σωτήρος Κωστούρος
Κιθάρα-λαούτο Κυριάκος Μαρκόγιαννης
Τραγούδι: Τάκης Δημητρακόπουλος
Έκτακτη συμμετοχή: Ματίνα Μυλωνά

Από τη «Θεατρική Ομάδα Τρίπολης»
Τα κείμενα αποδίδουν κατά σειράν εμφανίσεως:
Παναγιώτης Σμυρνιώτης
Αντωνία Μπαντούνα
Εύα Αντζά
Νάσια Παπαγεωργάκη
Θοδωρής Αρτόπουλος
Μαριάννα Φιλοπούλου
Κώστας Αγγελόπουλος
Γιώτα Καραθανάση
Γιούλα Παράσχου
Αιμιλία Δεμάγκου

Κείμενα-Σκηνοθεσία: Γεωργία Δάλκου
Σχεδιασμός Φωτισμών: Κυριάκος Κανέλλος
Κονσόλα ήχου: Ηλίας Γεωργακόπουλος
Φωτισμού: Κυριάκος Κανέλλος, Νίκος Γιαννόπουλος